Polen:Krakow

Eftersom jag vill ladda upp lite bilder från resan här och inte vill ha hela inlägget ca 3 km långt så delar jag upp resan på de mest intressanta platserna vi varit på, och lägger upp alla i olika inlägg liksom.

Eftersom vi besökte Polen först börjar jag med bilder därifrån.
Vi kom till Gdansk med båt den 23 juni och bilade sedan ner till staden Krakow i södra Polen.

Läste ganska mycket under tiden vi åkte bil.

Min framtida bil?

Judekvarteren i Krakow (stadsdelen som ghettot var i under andra världskriget).

Frukost.


Auschwitz


Sen åkte vi till Osviecim där Auschwitz-Birkenau ligger.
En helt sjukt hemsk, intressant och läskig upplevelse.Till råga på allt var dagen mycket mulen och det regnade av och till, snacka om stämning.
Först var vi i Auschwitz-delen, där politiska fångar m.m var. Där går man igenom den kända skylten här ovanför med texten "Arbeit macht frei" som betyder "arbete gör dig fri" vilket absolut inte stämde här. Det är det lilla området som nazisterna upprätte, och barackerna är gjorda av tegel och ser prydliga och fina ut på utsidan, om man bortser från alla taggtrådsstängsel, elvarningsskyltar och lortiga gator. Inne i barackerna var det dock mer än misär. Tyvärr fick man inte fota inomhus, så jag har inga bilder på hur de sov, blev behandlade eller alla montrar med hår, glasögon, tandborstar skor m.m.
De där montrarna vi fick se var stora som hela rum och fyllda med de avrättades hår, glasögon och andra tillbehör. jag stod och tänkte hur det var möjligt att de kunde döda så många människor, sen fick jag veta att de sakerna de visade i montrarna hade samlats ihop från alla de hade dödat inom loppet av 3 dagar. Så allt som låg där var bara 3 dagars mördande, och tänk hur många som de dödade totalt?
Sedan fick vi gå in i baracken där de torterade människorna, och vi fick kolla in i olika celler där det var olika torteringsmetoder för varje cell. En metod var att binda ihop händerna bakom personen och sedan hänga upp dem högt upp på krokar i händerna så axlarna åkte ur led, och där fick de hänga i flera timmar, när de senare tog ner dem var de oftast okapabla till att arbeta så man sköt dem eftersom de inte längra hade nytta av dem. I en annan barack utförde de medicinska experiment, vi fick se en film där de visade vad de gjorde men fångarna, och speciellt barn.





Den kända avrättningsmuren.





Hängningsplats.

Vi var även inne och kollade i krematorium här, men där fick man inte heller fota.

Birkenau

Sen åkte vi till Birkenau.





Järnvägsplatsen där judarna anlände till Birkenau. 75% av dem som anlände blev första till gaskamrarna direkt. De resterande blev dömda till slit, svält, sjukdomar och misshandel.




Gaskammare som nazisterna bombade efter befrielsen. I Birkenau var det inte många baracker kvar, men man kunde se skeletten av de baracker som en gång funnits där, och det var ett område lika stort som vad var det? Det var 30 ggr större än Auschwitz i alla fall, det tar timmar att gå igenom hela.






Var alldeles för inne i berättandet så det blev inte så mkt bra bilder från Auschwitz-Birkenau, men jag bryr mig inte så mycket om det just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0