Schweiz:Basel

Efter prag åkte vi till Basel som lugger i Schweiz, precis vid gränsen mellan Tyskland och Frankrike.
Där bodde vi hos min farbror som har en lägenhet precis vid Rehn, floden som rinner genom staden. En solnedgång där kunde se hur såhär:


Jag hatar att bilderna på bloggen blir jättefärglösa, men i alla fall, försök föreställa er den med lite mer färg...

Där simmade det runt en massa Schweiziska änder, lite båtar och sen en hel del människor som packade sina saker i vattentäta påsar och åkte i strömmen ner några kvarter och gick upp igen på andra sidan stan. Var riktigt coolt!








Första dagen i Basel gick vi runt på stan, och jag köpte en miljon grejer typ, även fast det är dyrt i Schweiz. Men fina saker, det har dem.
Tog typ inga bilder då, förutom den här bilden från Eriks balkong:


På onsdagen åkte vi tåg i 45°:s vinkel upp på berget Pilatus. Berget är högre än Kebnekaise.
Jag letade såklart efter kossor hela vägen upp, och jag fick se några hundra. Är inte det så typiskt Schweiz? Fast några bergsgetter fick vi inte syn på.





Alpblommor

Sedan traskade vi uppåt resten av biten. Hela vägen följdes vi av denne man, var nästan rädd att han skulle få hjärtinfarkt, han stannade upp ibland och höll sig för hjärtat. Men han klarade det bra, och log mot mig när jag satte mig ner för att fota lite blommor.




Utsikt. GANSKA NAJS? Det är lite för disigt, men ser ni sjön där nedanför?




Såna här fåglar var nästan tama och satt lite här och där, måste vara nån alpkråka eller bergstrast eller nåt sånt där.












På väg ner.

Sen efter det fotade jag inte så mycket i Basel, det var mycket gående och jag orkade inte bära på allt xD (Det är väl här jag ska tacka min pappa som bar min utrustning vissa delar av resan. Jag gillar skarpt att få bärhjälp!)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0